zondag, juni 17, 2007

De 80/20 regel toegepast op +23.000 dossiers



U heeft vast al eens gehoord van het Pareto principe, ofwel het 80/20 principe. Het stelt dat 20% van je inspanningen zorgen voor 80% van je resultaat. Nochtans zijn wij mensen kuddedieren en soms een beetje vastgeroest in onze (slechte) gewoontes.

Een van die situaties waar de wet van Pareto opgaat is mbt CVs in databanken van headhunters. Kandidaten doen soms zeer veel moeite om de aandacht van een headhunter te trekken maar slaan de voor de hand liggende stappen over. Nochtans zijn het vaak die stappen die het verschil maken tussen een telefoontje op het juiste moment en een kans die voorbijgaat.

Ik geef een concreet voorbeeld. Vandaag telt de databank bij Ulysses exact 23.351 kandidatendossiers. Elke kandidaat heeft een apart elektronisch dossier warin hij zijn cv kan uploaden en een tiental vragen moet invullen om toe te laten dat de consultants kunnen zoeken op zijn profiel. (voorbeeld hieronder)

Zoekprofiel

  • Industry sector:
  • Region:
  • Level of education:
  • Type of education:
  • Job Category:
  • Level of experience:
  • Preferred type of employment:
  • Salary:
  • Competence Center:
  • Language - mother tongue:
  • Languages - other:
  • Availability:
  • Where do you know us from?:

Hoewel het hele proces tien minuten in beslag neemt (ik heb de test zelf gedaan), toch vinden veel kandidaten het teveel moeite om hun zoekprofiel in te vullen en hun cv up te loaden. Ofwel denken ze dat het niets oplevert? Nochtans is het de beste manier om met een kleine moeite (20%) je cv er te laten uitspringen zonder dat je daarvoor met alle consultants en researchers eerst een relatie moet opbouwen (80% resultaat).

Test het zelf

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Een hele creatieve manier om nieuwe kandidaten in de database te krijgen. Chapeau!

Bas van de Haterd zei

An, moet je toch 'the long tail' eens lezen. Het blijkt namelijk dat door het internet de 80/20 regel al lang niet meer bestaat. Die overigens 80% van de goederen / diensten / mensen is namelijk in veel gevallen goed voor 50% van de omzet / afzet doordat het gebrek aan 'schapruimte' is opgelost met digitale middelen. En daarnaast zijn in veel gevallen die leuke niches veel lucratiever, omdat niet iedereen zich er op stort zoals bij de 20% 'top producten' wel het geval is.