donderdag, mei 03, 2007

Vijf nieuwe rekruteringsmethodes


In de Bizz van deze maand (mei, nr 77) staat een artikel over nieuwe methodes van aanwerven. Ik sta -of liever lig- er ook in, maar dat mag geen reden zijn om het artikel te lezen ;-)
Een leuke manier van rekruteren of solliciteren vind ik video recruitment. Je hebt meteen al een eerste indruk van iemand en je verliest niet zoveel tijd. Ik denk wel dat je als kandidaat best niet zomaar een video stuurt naar een bedrijf omdat in deze tijd van spam en virussen, je video waarschijnlijk ergens onderweg blijft 'hangen'. Beter dus om eerst een gewoon mailtje te sturen en vlak daarna de mail met de videoboodschap. Ook zullen de meeste werkgevers denk ik niet goed weten wat ze met zo'n videobestand moeten aanvangen, zodat je videoboodschap wegens een gebrek aan technisch inzicht niet geopend wordt. Best dus om vooraf een beetje uit te kijken hoever je toekomstige werkgever mee is met zijn tijd.
Nu hebben we enkel nog een technologisch snufje nodig om mensen elektronisch te screenen op hun handdruk!

2 opmerkingen:

Bas van de Haterd zei

Hoi An,

Grappig dat je video recruitment (en video CV's) waardevol vind. Persoonlijk zie ik totaal de toegevoegde waarde voor zeg 90% van de functies niet. Misschien voor een TV presentator of iemand die veel training geeft. Maar zelfs voor b.v. account managers mis ik de link, want een camera is toch heel anders dan Real life.

Anoniem zei

Hey An,

We geven op Vacature.com & References.be al iets meer dan een jaar de mogelijkheid aan kandidaten om hun video-CV aan hun 'gewone' CV te hangen. Wat we zien is dat dit vooral gebruikt wordt door de meer 'creatieve' beroepen, genre webdesigner. Langs werkgeverszijde is het nog niet echt doorgebroken. Het is niet zo dat cv's met een video in, bv fundamenteel meer bekeken worden dan die zonder video.
Ik denk dat het nog steeds wat te 'nieuw' is, maar ooit breekt het wel door. Daar ben ik ook zeker van. De integratie van video op internet is al langer mainstream, ooit komt dat dus ook bij on line rekrutering. We komen altijd een klein beetje achter :-)