maandag, juli 16, 2007

Oude wijn in nieuwe zakken










Sinds enige maanden krijg ik regelmatig uitnodigingen van bekenden en van onbekenden om mij in te schrijven voor netwerken waarmee je rijk wordt ;-)


Het zijn zogenaamde referral netwerken waarbij je een werkgever of recruiter de naam geeft van een van je kennissen en in ruil daarvoor -tenminste als je kennis uiteindelijk tekent bij de werkgever- een financiële vergoeding ontvangt. Meestal gaat het om contracten van bepaalde duur waarvoor je een freelancer kunt voorstellen maar de permanente versie (met bedienden) bestaat ondertussen ook al. Het vreemde is dat je op een aantal van deze netwerken ook rekruteerders terugvindt die adverteren met vacatures. Dan stel ik me toch de vraag waarom een professionele rekruteerder beroep moet doen op de man in de straat om zijn/haar vacatures in te vullen? Lijkt me niet gezond voor zijn reputatie.


Nu heb ik niks tegen alternatieve manieren om te rekruteren; integendeel ik juich ze meestal toe. Waar ik het wel moeilijk mee heb is dat al deze referral netwerken beweren dat ze wat nieuws hebben uitgevonden terwijl dat dit soort netwerken al jarenlang bestaan, meer bepaald sinds de laatste bubbel in de markt die we gekend hebben in 2000. Ik ben benieuwd wat ermee gebeurt wanneer de economie terug vertraagt?




1 opmerking:

Anoniem zei

Wat er met die netwerken gebeurt als de economie en de arbeidsmarkt een beetje inzakken laat zich raden. Echter, het is niet zozeer van belang voor dergelijke oplossingen, omdat de eigenaren hopen ze te hebben verkocht voordat dit gebeurt :)