woensdag, juli 11, 2007

Donald Trump

Momenteel ben ik een boek aan het lezen over Donald Trump met de titel "There is no such thing as overexposure". Voor diegenen onder u wie de naam niets zegt, Donald Trump is een Amerikaanse vastgoedontwikkelaar (vooral van het exclusievere en dus duurdere soort) die daarbuiten ook een aantal bloeiende nevenactiviteiten heeft in de casinobusiness, restaurants, golfclubs en de media. Hij was de eerste die "The Apprentice" gelanceerd heeft, voor "de Topmanager" in Vlaanderen een succes werd met Rob Heyvaert van Capco. Voor diegenen die er liever de Story op naslaan dan de Trends, Donald Trump is ook een celebrity sinds hij gescheiden is van zijn eerste vrouw, Ivana Trump (een socialite avant la lettre).

Wat me nu opviel op zijn website, www.trump.com , is dat onder de hoofding 'contact' als eerste punt vermeld staat dat sollicitaties naar zus en zo'n adres kunnen gestuurd worden en -o ja- business voorstellen ook via de post of mail moeten. Stel je dat even voor: de man die eigenhandig zijn imperium heeft opgebouwd ter waarde van zo'n slordige 6 miljard dollar (minder volgens Forbes maar who's counting?), zet als allereerste punt op zijn website hoe sollicitanten kunnen reageren. Dus geen personeelsmanager die vermeld wordt, neen, je stuurt meteen je cv naar the man himself (of dat is toch de indruk die je krijgt).

Dat leert me twee dingen:

-Eén: hier is iemand die rekrutering heel serieus neemt

-Twee: hoe geweldig moet het niet zijn om puur op basis van je naam (wat in zijn geval ook zijn merk is geworden) zovel spontane cvs te ontvangen dat je zelfs niet meer de moeite hoeft te nemen om tijd te stoppen in saaie jobbeschrijvingen; de kandidaten stromen toch gewoon toe omdat ze voor de legende willen werken.

Zucht. Wie heeft er nu recruiters nodig? Laten we ons allemaal rebranden.
(en relooken, dat kan ook nooit kwaad ;-)

2 opmerkingen:

Marga zei

Hmmm, rebranden is daarom niet meteen nodig. Goeie PR kan ook al een duwtje in de rug geven, iets wat Donald ook al héél lang weet...

Marga Jorissen zei

Rebranden is daarom niet meteen nodig, relooken ook niet (zeker wat dat laatste betreft, lijkt Trump me niet meteen een schoolvoorbeeld...). Maar goeie en slimme PR geeft vaak dat extra duwtje in de rug, iets waarvan Mr. Donald trouwens ook al héél lang overtugd is...