donderdag, november 09, 2006

Vrouwen solidair in carrière?

Dit artikel las ik onlangs in Intermediair.nl


Máxima wil meer vrouwen in top
06-09-2006
Prinses Máxima hekelt de vrouwonvriendelijke bedrijfscultuur in Nederland. Máxima zet vraagtekens bij het hardnekkige ‘glazen plafond’, de ‘aanwezigheidscultuur’ en ‘vooroordelen tegenover parttime werken’ binnen veel bedrijven en organisaties.
Dat deed zij bij de jaaropening van de studie bedrijfskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. “Vrouwen zijn een uitzondering in de bovenste regionen van het bedrijfsleven en de wetenschap. Kortom: onderweg naar boven gaat er wat mis. Voor vrouwen zou al veel gewonnen zijn met een verandering van cultuur.” Vrouwen moeten volgens de prinses ook onderling meer solidair zijn, willen ze wat veranderen. “Moeders hebben soms de neiging andere moeders met een carrière te veroordelen. Een klein baantje voor een paar dagen mag wel, maar een serieuze carrière zal toch wel ten koste van de kinderen gaan. Maar als iemand het moederschap weet te combineren met een verantwoordelijke functie, is dat toch geweldig?” (De Telegraaf)

Nederland heeft duidelijk een aanwinst gedaan met haar prinses. Op de een of andere manier zie ik Mathilde nog niet direct zo'n standpunt innemen in het openbaar. Maar ook 'gewone' succesvolle zakenvrouwen steunen elkaar niet voldoende. Nochtans zijn zij beter geplaatst dan wie ook om te weten dat er zo heel wat talent verloren gaat; 60% van de bevolking om precies te zijn!

1 opmerking:

Bas van de Haterd zei

An, dat we een aanwinst hebben met Maxima weten we al een tijdje. Helaas begint ze steeds meer op Beatrix te lijken (ook qua kapsel), dus of we er nog lang plezier van hebben weet ik niet.

Maar ze heeft wel volledig gelijk in het feit dat vrouwen meer solidair met elkaar moeten zijn. Of eigenlijk, misschien wel gewoon minder (zoals we dat in Nederland plat noemen) 'kut nijd' moeten hebben.

Ik merk het veel in mijn omgeving, vrouwen accepteren om de één of andere reden veel eerder een man als manager dan een vrouw. Ook merk
ik regelmatig dat vrouwen onderling het elkaar veel moeilijker maken. Veel eerder geneigd zijn een 'je bent mijn baas niet dus hebt mij niets te vertellen' mentaliteit ten toon te spreiden als de ander enkel goed bedoeld advies wil geven (ook jegens mannen, maar dat remt ze wel in hun ontwikkeling).

Des te meer ik met vrouwen werk, des te meer ik merk dat het niet de old boys netwerken zijn die ze tegen houden, maar de vrouwen zelf.

Overigens leuk detail: in de top 10 van taboes op de werkvloer staat in Nederland 'je baan boven je kinderen stellen'. Dit is een punt dat nagenoeg alleen door vrouwen wordt aangegeven als taboe. Maxima's opmerking over 'een vrouw moet maar beetje werken als ze moeder is' is dus nog steeds bijzonder levendig.