dinsdag, oktober 10, 2006

Change Management




Vandaag kwam ik terug van een klantenbezoek en toen ik aan mijn bureau kwam, zag ik een naambordje hangen op mijn deur (ter info: onze bureaudeuren staan haast altijd open en er hangen normaal geen naambordjes op). Maar enkele consultants vonden het leuk om stiekem een bordje te laten maken en ik moet zeggen dat ik het grappig genoeg vond om het even te posten op deze blog.

Maar goed, het deed me wel even stilstaan bij het feit dat ik al vier keer intern verhuisd ben van bureau sinds we het huis in Dilbeek gekocht hebben, en dat dateert van februari 2005! Al onze consultants zijn het zo gewoon dat we om de zoveel maand verhuizen dat niemand nog raar opkijkt wanneer we weer aan een stoelendans beginnen omdat we er een nieuwe collega bijkrijgen. Bij elke interne verhuis bekijken we ook wie het best met wie een bureau deelt naargelang van de situatie op dat moment. Hebben we een nieuwe collega die bijvoorbeeld minder vlot Frans spreekt dan zetten we die bij voorkeur samen met enkele Franstalige collega's zodat zijn niveau Frans spelenderwijs verbetert. Er zijn geen heilige huisjes en ook het management heeft al bureaus gedeeld met stagiairs als dat de beste oplossing op dat moment was.

Nu lijken al die interne verhuizingen op het eerste gezicht misschien weinig uitstaans te hebben met de titel van deze post die "Change Management" luidt, maar toch ben ik ervan overtuigd dat het regelmatig in vraag stellen van een bestaande situatie de beste manier is om roest in organisaties te voorkomen. En dat hoeft dus niet altijd via ingewikkelde strategieën en presentaties, maar kan ook gewoon door verandering toe te juichen en deel te laten uitmaken van het dagelijks leven van een onderneming.

Mijn eerste vraag toen ik dat naambordje zag was dan ook: kleeft het vast of kan ik het afhaken en ergens anders ophangen?

1 opmerking:

Anoniem zei

Haha, mooie slotzin. Telkens de deur mee verhuizen zou misschien wat overdreven zijn, toch?