zondag, augustus 20, 2006

Headhunters die dezelfde fouten maken als klanten

Vandaag zijn we volop bezig met mensen aan te werven bij Ulysses. Enkele junior kandidaten maar ook enkele senior profielen voor de uitbreiding van ons kantoor in Dilbeek en de opstart van het kantoor in Antwerpen. De senior profielen zijn ervaren recruiters die zelf uit de consultancywereld komen. Dat geeft soms gekke situaties: beide partijen rekruteren zelf kandidaten op dagdagelijkse basis, en beiden kennen de 'do's & don'ts' tijdens het rekruteringsproces. Toch is het zo dat wanneer je zelf persoonlijk betrokken bent als kandidaat of werkgever, je ineens 50% van je rekruteringsvaardigheden overboord lijkt te gooien! Een van de kandidaten stelde mij een vervolggesprek voor volgende week of de week daarna, en mijn eerste reaktie was te kiezen voor de mogelijkheid binnen twee weken. Nochtans is een van de doodzonden die je als werkgever kunt begaan, het onnodig vertragen van het proces. Het ijzer smeden als het heet is heet dat dan. Eventjes reageerde ik als werkgever en dacht ik: "Ik heb nog zoveel ander werk, als ik de volgende afspraak binnen twee weken beleg dan zal het ook wel goed zijn". Fout natuurlijk en gelukkig is mijn headhunterinstinct net op tijd wakker geworden. Ik bedacht ineens hoe makkelijk het toch wel is om als werkgever een headhunter in te kunnen huren die je behoedt voor dergelijke stommiteiten ;-) Zucht...

1 opmerking:

Nico zei

Haha, heel herkenbaar! Het is inderdaad soms tricky om niet in slechte gewoontes te vervallen wanneer je die andere hoed opzet.

Een gouden tip van een van m'n Senior collega's: stel twee concrete data voor ipv de open vraag 'wanneer kunnen we elkaar ontmoeten'. Maar vergeet dan uiteraard niet om je zelf aan deze regel te houden..