maandag, oktober 02, 2006

Over politici en headhunters

Vandaag was het jaarmarkt in Dilbeek. Een 'groot' evenement dat ik al jaar en dag aan mij laat voorbijgaan, net zoals de Gordel trouwens. Veel te veel mensen op de been en -wat de jaarmarkt betreft- altijd georganiseerd op een maandag zodat je je afvraagt wie in godsnaam de tijd heeft om hier naar toe te gaan behalve gemeenteambtenaren die vrijaf krijgen, lokaal bankpersoneel, de bomma's en bompa's en natuurlijk de lokale politici (of is dat ook gemeentepersoneel?). Hoe dan ook, de mannen en vrouwen die we zondag op de lijsten zien staan waren voltallig aanwezig- breed glimlachend en energiek in gesprek met de lokale bevolking. Vermits ons kantoor vlakbij de enige winkelstraat die Dilbeek rijk is ligt, begaf ik mij deze middag even in het feestgedruis om een broodje te bemachtigen, vooraleer ik mij terug haastte naar de relatieve rust van kantoor. Op die korte tijd stelde ik mij weer dezelfde vraag die ik mij elk verkiezingsjaar stel: hoeveel van deze politici pakt zijn verkiezingscampagne professioneel aan? Hoeveel onder hen gebruikt de moderne technologie om in contact te treden met zijn kiezers en hoevelen doen gewoon hetzelfde als de vorige generaties? Waarom nemen toppolitici geen headhunters in dienst om hun campagne te leiden?
Politici en headhunters lijken in een aantal opzichten op elkaar. Beiden moeten het hebben van hun netwerk, zijn invloedrijk (ze kennen de 'juiste' mensen) en spenderen een groot deel van hun tijd aan het leggen van contacten. Beiden zitten in de verkoop- volgens sommigen in de verkoop van gebakken lucht, anderen opteren voor diensten. Communicatieve vaardigheden en snel op de bal kunnen spelen zijn cruciaal.
En toch...
-zie ik geen headhunters die ouderwetse stencils in uw bus komen steken wanneer ze u iets willen vertellen; ze contacteren u per mail
-zie ik headhunters niet netwerken op pensenkermissen maar wel op recepties van bedrijfsdagen en zakelijke netwerken
-zie ik headhunters dagelijks of wekelijks contact opnemen met potentiële en bestaande klanten en kandidaten i.p.v. enkele weken voor de stembusgang
-zie ik bitter weinig politici met een blog of website die aanmoedigt om contact te leggen buiten de verkiezingstijd
-vraag ik mij af hoeveel politici een echte CRM database gebruikt om zijn kiezers regelmatig te informeren
...
Vorige week kreeg ik nog een fotocopie-brief in de bus van een oudleerling van mijn humaniora. Een geweldige intro die trachte sympatie op te wekken door te wijzen op onze 'link' via het college. Jammer genoeg was de man afgestudeerd aan dat college twee jaar voor ik geboren werd -kan je je zoiets voorstellen in het bedrijfsleven van vandaag??
Kortom: sociale en professionele online netwerken zoals Linkedin, Biztribe, Open BC ea zijn er niet alleen voor headunters. Internet en IT in het algemeen zijn een geweldige kans voor politici die meegaan met hun tijd, en op een kosteneffectieve manier hun ideeën willen delen met hun kiezers. Waarom zien we niet meer zo'n initiatieven? Het zou mij alleszins sneller overtuigen dat al die saaie affiches die overal opplakken.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Bij sommige opmerkingen sla je echt de nagel op de kop!

Politici en headhunters lijken inderdaad in een aantal opzichten op elkaar, maar een paar nuanceringen zijn wel op zijn plaats i.m.o.: als alle politici bvb de laatste technologieën (bvb nog maar e-mail) zou gebruiken, zouden heel wat mensen klagen over de massale hoeveelheid spam in de aanloopweek naar de zondagse stemdag.

Maar dit alles neemt natuurlijk niet weg dat het leeuwendeel inderdaad onvoldoende gebruikmaakt van bvb blogs, nieuwsbrieven, informatieve websites, enz!

Anoniem zei

Het is behoorlijk lastig wanneer je geen antwoord krijgt op een gestelde vraag.
Werd die vraag mondeling gesteld aan een hardhorige, dan kan je daar nog begrip voor opbrengen.
Wordt de vraag via mail en op de site van de gemeente gesteld, dan werkt het enorm frustrerend wanneer je geen antwoord krijgt van de verkozene die heel uitnodigend zijn e-mail adres meedeelt.
En wat te denken van een site die niet onderhouden wordt terwijl het personeel van gemeenten er toch niet uitgeput bijloopt.
Technologie:Mooi! maar de mentaliteit van de mensen die ze gebruiken of aanbieden moet in de eerste plaats veranderen. Ooit al eens telefonisch afgesnauwd wanneer je vriendelijk om een inlichting vroeg in je gemeente? Ik wel!