dinsdag, oktober 09, 2007

Argentijnse rekruteringsmarkt ontluikt


Zoals eerder aangekondigd, ben ik in september naar Argentinië gereisd om een lezing te geven en tegelijkertijd de arbeidsmarkt te verkennen. Argentinië is het 8ste grootste land ter wereld, en het verschil tussen Buenos Aires en de rest van het land wat betreft economische ontwikkeling is dan ook erg groot: Buenos Aires is een grootstad die je gemakkelijk kunt vergelijken met om het even welke Europese hoofdstad qua infrastructuur, tewerkstelling etc, terwijl de provincias (alles buiten Buenos Aires) gemakkelijk 15 à 20 jaar economische achterstand hebben op het Westen. Dit uit zich ook in de rekruteringssector: headhunters vind je vnl in de hoofdstad, in de rest van het land moet je meestal uitleggen wat een headhunter doet omdat men gewoon is om via via mensen aan te werven (soms gaat de functie van vader op zoon over) ofwel via de kleine advertenties (zoekertjes) van de lokale krant.


Rekruteren via interimkantoren, rekruteringskantoren of headhunters komt weinig of niet voor, en sociale netwerken staan nog in hun kinderschoenen qua gebruik onder de Argentijnen. Het beste bewijs is trouwens dat er geen sociale netwerken van Argentijnse makelij bestaan. Dit wilt ook zeggen dat kandidaten (en rekruteerders bij de bedrijven) nog geen gebruik maken van online media om een nieuwe baan te vinden of een vacature in te vullen. Er bestaan wel enkel jobportalen maar verder gaat het vooralsnog niet, en ook deze kanalen worden hoofdzakelijk gebruikt door de spelers (multinationals en headhunters) in de hoofdstad.


Vandaar dat het heel interessant was om in contact te komen met Cadena de Valor (vrij vertaald: de Waardeketen, sic Porter), een jong HR consultancybedrijf dat momenteel opstart in Paraná, de hoofdstad van de provincie Entre Ríos, in het Oosten van het land. Hugo Reyes, José Luis Grassi en Liliana Peralta zijn de drijvende krachten achter dit generalistisch HR bureau, dat oa ook rekruteringsdiensten zal aanbieden. Vandaag ontvangen lokale bedrijven (ook de grote) CVs via mond-aan-mondreklame en/of via de lokale krant. Daarna huren ze meestal een psycholoog in die de kandidaten screent, veelal zonder inzicht in het volledige rekruteringsproces/politiek van het bedrijf en zonder gespecialieerd te zijn in de sector van de kandidaat of de onderneming. Er is dus duidelijk nog een markt te ontwikkelen.


Hugo Reyes is ook de stichter van het tweejarige postgraduaat in human resources aan de universiteit in Paraná. Binnen dit kader heeft hij de laatste maanden verschillende internationale sprekers uitgenodigd binnen het HR gebied: experts uit Bolivie, Chili, Duitsland, Spanje, Argentinie, België ;-) Dankzij deze inspanningen is hij ook op de radar gekomen van de ADRHA (Asociación De Recursos Humanos de la Argentina), de HR vereniging van Argentinië die Argentinië vertegenwoordigt in de FIDAGH (Federación Interamericana de Asociaciones de Gestión Humana), wat op zijn beurt lid is van de WFPMA (World Federation of Personnel Management Associations), een internationaal netwerk dat alle HR organisaties groepeert.


Met Ulysses zijn we momenteel aan het kijken hoe we kunnen samenwerken met Cadena de Valor. Het is alleszins verfrissend om mee te helpen bouwen aan een startup op een markt die nog niet bestaat, wat erg verschillend is van onze situatie in het Westen! In de komende maanden zal ik nog meer berichten posten over de evolutie van het bedrijf en ook hoe andere ontwikkelingslanden zich wapenen in de strijd om talent.

Geen opmerkingen: