Hieronder een aantal waargebeurde bloopers die een aantal onder u zullen doen glimlachen en anderen zullen aansporen de zaken beter te doen...
- Op nummer een staat met stip het verliezen van cv's: ook in deze tijd van jobsites en volautomatische vacaturebanken slagen sommige bedrijven er nog steeds in om de cv van een kandidaat te verliezen. Ofwel is de cv van de kandidaat wel degelijk geregistreerd in het systeem maar wordt hij om de een of andere reden niet teruggevonden (of toch niet door de hiring manager), ofwel wordt de cv rechtstreeks via email verstuurd maar komt hij terecht in de prullenmand, bij de spam of gewoon in de hoop achterstallige mail. Sommige bedrijven "vinden" een cv pas terug in hun systeem wanneer een rekruteringsbureau de kandidaat stuurt voor een tweede interview! Tip voor kandidaten: wanneer u zelf uw cv stuurt naar een groot bedrijf en u krijgt geen bevestigingsmail of antwoord, aarzel niet even te polsen per telefoon of de juiste persoon uw cv wel heeft ontvangen.
- Een tweede vaak voorkomende fout is het gebrek aan coördinatie tussen de verschillende departementen. Een groot bedrijf heeft verschillende departementen die allemaal op de een of andere manier tussenkomen bij de aanwerving van een nieuwe medewerker: rekrutering (voor de selectie), HR (voor het voorstel), de boekhouding (voor de loonfiche en de facturatie met de externe partij), het departement waar de medewerker zal werken (bv marketing), .... Al deze mensen zijn verantwoordelijk voor het behalen van hun eigen specifieke target maar ze hebben meestal geen groepstarget gekregen die over de departementen heen geldt, m.a.w. ze hebben geen incentive om met elkaar samen te werken. Dit zorgt ervoor dat de interviews die de kandidaat moet afleggen elkaar niet opvolgen zodat hij ofwel een aantal keren onnodig moet terugkomen ofwel dat er soms weken voorbijgaan vooraleer hij de volgende stap kan nemen. In het ergste geval gaan de verschillende hiring managers elkaar zelfs tegenwerken omdat ze allebei dezelfde kandidaat willen 'strikken' voor hun afdeling. Met alle gevolgen vandien... Vandaag hebben we zelfs een klant gehad die de kandidaat een voorstel had beloofd (na vijf interviews) om vervolgens -via een andere manager- dezelfde kandidaat opnieuw uit te nodigen voor een ander gesprek. Tip voor de kandidaat: onderhoud een goed contact met uw consultant; hij of zij is het best geplaatst om voor u uit te vinden wie waar zit en wat doet in uw aanwervingsprocedure.
- Een derde probleem dat de kop kan opsteken bij grote bedrijven (multinationals in het bijzonder) is SAP itis: bedrijven die met het ERP systeem SAP werken hebben hun ganse boekhouding afgestemd op SAP en van daaruit al hun andere businessprocessen en departementen. Wat heeft dit te maken met mijn sollicitatie of rekrutering zult u zeggen? Veel. Wanneer uw headhunter meer tijd spendeert aan het najagen van een leveranciersnummer bij de aankoopdienst om vervolgens jacht te maken op de HR verantwoordelijke die een externe rekruteringsaanvraag moet inputten in het systeem om u vervolgens een PO (purchase order) te kunnen bezorgen zodat u uiteindelijk een factuur kunt sturen... (bent u er nog?).. dan begrijpt u dat de headhunter niet echt bezig is met uw dossier te verdedigen of datgene te doen waarvoor hij in de eerste plaats ingeschakeld werd: het vinden, screenen en voorstellen van talentvolle medewerkers. Tip: wanneer een headhunter u vertelt dat hij een contract heeft bij multinational X of Y, stel hem de vraag of het PO nummer voor de vacature al toegekend werd. Zo niet, dan heeft u veel kans dat uw kandidatuur in het moeras belandt.
Tot zover de eerste rekruteringsbloopers bij grote bedrijven. Bij gelegenheid zal ik de bloopers van kleine ondernemingen op een rijtje zetten. Of wat dacht u dan; dat enkel grote bedrijven fouten maken ;-) ?
1 opmerking:
heel herkenbaar!
Een reactie posten