Gisteren en eergisteren was ik in Lissabon, waar de eerste vergadering plaats vond van het Business Forum for Multilingualism. Op deze vergadering waren een twintigtal mensen aanwezig waarvan de helft ondernemers waren uit alle hoeken van Europa, en de andere helft werkten voor de Commissie.
Het uitgangspunt was dat de omzet van onze Europese bedrijven zou verhogen indien meertaligheid meer zou zijn ingeburgerd, waarbij meertaligheid méér impliceerde dan enkel de kennis van het Engels. De vraag die de deelnemers zich stelden, was hoe we deze meertaligheid konden aanmoedigen.
De afgevaardigde voor Noorwegen was een man die zelf perfect viertalig was (Noors, Zweeds, Engels en Frans) en die hierdoor een mooie carrière had weten uit te bouwen binnen bedrijven zoals l'Oréal, Coca Cola en Oracle. In een van zijn functies was hij HR directeur geweest voor een multinational en dit voor een groot stuk van de wereld. Deze man merkte op dat hij in heel zijn carrière nooit had gehoord dat meertaligheid van de medewerkers werd aanzien als een competitieve troef. Integendeel: als Amerikaanse multinational werd de hele talenkwestie wereldwijd afgedaan als: "Kandidaten moeten Engels spreken, want Engels is onze bedrijfstaal". Nochtans werden belangrijke contracten soms verloren omdat het bedrijf zich niet kon inleven in de lokale cultuur en taal van haar klanten en zakenpartners.
Misschien wordt het tijd dat wij als bedrijven (of HR verantwoordelijken) de toegevogde waarde van onze meertalige medewerkers erkennen, en zelf ook inspanningen leveren om meer meertalige kandidaten aan te werven en/of taalcursussen te organiseren binnen het bedrijf? Tenslotte weten wij in België uit de eerste hand hoe eentaligheid kan leiden tot een verlies aan economische impact en zelfs meer...
Voor wie meer wil lezen:
2 opmerkingen:
An,
Dat is er plat op. Talenkennis is onze competitive troef, culturele catalysator, quantum leap voorsprong, uithangbord, enz.
Echter, op dag 168 zonder regering - het schaamrood op mijn wangen in internationaal gezelschap evenaart bijna dat van het Dutroux-tijdperk - dreigen wij ten prooi te vallen aan de demagogie die onze competitieve voorsprong tot nul kan herleiden.
Groet,
Luc.
Meertaligheid is inderdaad een probleem. Recent kwam ik in contact met een bedrijf waar men voor de medewerkers taalcursussen organiseerde en dit zelfs tijdens de werkuren. Nu niet enkel meertaligheid is een probleem. als je binnen je bedrijf begint rond te kijken kom je continu in aanraking met fouten tegen de eigen moedertaal. Vaak krijg je dan als argument, je begrijpt toch wat ik bedoel.
Ik herinner me dat een informaticabedrijf ooit een toepassing op de markt bracht die in het opstartscherm een dt-fout had staan. De klant weigerde de toepassing te gebruiken.
Een interessante discussie die ik recnt volgde. Een ontwikkelaar toonde de gebruiker volgende boodschap "data werd opgeslaan". De tester van dienst vond dat hier moest staan "data werden opgeslaan".
Een reactie posten