zaterdag, mei 05, 2007

Culturele verschillen in wervingsadvertenties








Dit is weer een heel leuk voorbeeld van hoe voor de ene een reclamecampagne een schot in de roos kan zijn en voor de andere een absolute miskleun afhankelijk van het land waarin je hem gebruikt.



Deze advertentie (van Hema, de Nederlandse winkelketen) kwam ik tegen op Arbeidsmarkt blogo. In Nederland heeft de campagne blijkbaar veel succes omdat de rookworst staat voor eerlijk, eenvoudig en lekker en deze waarden ook van toepassing zijn voor het bedrijf zelf.



Het feit dat Hema een HR manager zoekt en reclame maakt door een lunch met de directievoorzitter (Ronald van Zetten) in het vooruitzicht te stellen (vandaar de rookworst), is zeker een leuk idee. Maar nu komt de kat op de koord...



In België staat een rookworst niet voor een lunch met een directievoorzitter. De foto hiernaast lijkt al meer op wat de Bourgondische Belgen zich voorstellen bij een lunch op topniveau.

Een Belg die een rookworst ziet in een reclamecampagne denkt eerder aan iets nieuws uit de frituur of, in het ergste geval, aan een traktatie voor Blackie...

Ik denk niet dat dat echt de bedoeling is van de mensen bij Hema ;-)

2 opmerkingen:

Bas van de Haterd zei

An, De rookworst staat in Nederland synoniem voor HEMA. Of Unox en HEMA, maar de rookworsten van HEMA zijn een stukje historie. Het is eenvoudig voedsel, zoals de HEMA een eenvoudige keten is. Eenvoudig, recht door zee, simpel. Het is niet zozeer die rookworst als wel het type rookworst van de HEMA. Het is moeilijk uit te leggen, het is iets typisch Hollands denk ik. De associatie is ook 100% HEMA, geen enkele andere club kan dit doen.

Anoniem zei

Precies, het is symbolisch en zal zodoende in Nederland ook totaal niet verkeerd begrepen worden.

Zie het als het nuttigen van een MCDonalds menu met de directeur van McDonald, het drinken van een kop StarBucks coffee etc. Allemaal niet heel bijzonder, maar wel duidelijk (en leuk) in de juiste context.